پیشا پرسش:
در این چهل سالگیِ جمـهوری اسلامـی ایران، دانلود سایتهای تلگرامی اصلاحطلبان بخش وسیعی از مردم ایران بـه این رسیده اند کـه رهبر و سپاه و تفکرِ حوزویِ حاکم بر ایران، همـه ی فرصت های ملی و بین المللی را بلعیده اند و فرسوده اند. دانلود سایتهای تلگرامی اصلاحطلبان و “باید” بروند. دانلود سایتهای تلگرامی اصلاحطلبان کـه این “باید”، روی بـه بسیـاری از ما و شما نیز دارد. شاید شما سران اصلاح طلب بگویید: دانلود سایتهای تلگرامی اصلاحطلبان نخیر، ما جور دیگریم. و بگویید: ما خیـال داریم با خزیدن بـه کانون قدرت، نرم نرم، بیت رهبری و سپاه و آخوندهای مداخله گر را بعد برانیم و ایران را بـه سمت بایستگی های ملی و بین المللی سوق دهیم. ما اما مـی گوییم: شما با همـین رویکرد تکراری و تکراری و تکراری، سنگِ بزرگی نیستید آیـا بر سرِ راهِ رهایی این سرزمـین؟ سهم خشت های شما درون ساختمانِ جمـهوری اسلامـی، بـه ماندگاری اش انجامـیده. تکلیفِ خشت های خود را روشن مـی کنید؟

خشتِ نخست: ما وشما، از آقای خمـینی، اسطوره ای برآورده بودیم بی بدیل. گرچه وی با زیرکی یک بـه یکِ رقبا را ازهستی ساقط کرد و به حاشیـه راند، اما جمـهوری اسلامـی را همو بنا نـهاد. بـه ما مـی گویید: نقش آقای خمـینی درون نـهادینـه ِ خسارت های مملکتی و آسیب های منطقه ای چه وزنی دارد؟ ما و شما و بسیـاری دیگر، گویـا کودکانی بودیم کـه دنیـای خودمان و دنیـای دیگران را بـه او سپرده بودیم که تا برایمان نقاشی کند. گرچه اگر نیک با همان چشم کودکانـه بـه اطوار آقای خمـینی مـی نگریستیم، مـی دیدیم کـه وی، نـه انسان را مـی شناسد و نـه مردم را و نـه جهان را. ذهن او بر رواج مذهب شخصی اش قفل بسته بود و همـه ی مقدرات هستی را بـه دایره ی بسته و محدود همان مذهب شخصی فرو مـی فشرد. او با بیرقِ مذهبی کـه افراخته بود، هیچ رقیب و مخالفی را تحمل نکرد. بسیـاری از نخبگان و وطن دوستان و شایستگان را ذلیل مذهبش فرمود، و داد و دانش و مـهر را پیش پای مذهبش سر برید. و ما و شما، درون تمام سالهای اسطورگی اش، شاهدی همراه و مطیع و دوستدار وی بودیم. پرسش این که: شما اصلاح طلبان از بلندای امروز اگر بـه شاکله ی اطوار او بنگرید، با چه واژگانی این خشتِ بنیـادین را تحلیل و تعریف مـی کنید؟

خشت دوم: بزرگان اصلاح طلب، بـه ما و به هوادارن خود پاسخ دهند کـه آیـا اعدام های خلخالی و شیوه های بدویِ دادگاه های وی را بعنوان یک ضرورتِ انقلابی تآیید مـی کنند؟ مگر نـه این کـه خلخالی که تا روزهای پایـانی عمرش، عضوی از جریـان اصلاح طلبی بود؟ و اگر تأیید نمـی کنید، بـه ما بگویید: سهم اصلاح طلبان درون این سکوت عمـیقِ آمـیخته بـه تأیید، و بویژه سهم آقای خمـینی کـه در سخنی آشکار، دادگاهها و کشتارهای خلخالی را تأیید کرد، چه اندازه است؟ شما آیـا خیـال ندارید خشتِ خلخالی را از این ساختمان بیرون بکشید؟

خشتِ سوم: بزرگان و نامداران اصلاح طلب، بالا رفتن از سفارت آمریکا و خسارت های بعدی اش را – کـه از جیب مردم پرداخت شده و مـی شود – درست مـی دانند یـا نادرست؟ چرا اصلاح طلبان، آشکارا، بـه تأیید یـا تقبیح این کنشِ خسارت بار و آبرو بَر نپرداخته اند؟ و این اکه اگر امروز– آری همـین امروز – اصلاح طلبان بخواهند تسخیر سفارت آمریکا را نقد کنند، و شانـه های خود را از حمل این خسارت بزرگ بِدَر ببرند، تکلیف خسارت های پولی و اعتباریِ مردم ایران درون این سالهای اشغالگری چه مـی شود؟

خشتِ چهارم: درون سال 1367، آقای خمـینی با چهار خط نوشته، و با شیوه ای شتاب زده و سلاخانـه، چندین هزار زندانی را بکام مرگ فرستاد. کشتاری کـه مـی شود از آن بـه “هولوکاستِ شیعی” اسم برد. مردم اگر از فجایع پسِ پرده بی خبر بودند، شما کـه با خبر بودید، چرا دم فرو بستید و بر این کشتار داعش گون بر نخروشیدید؟ گذشته را بـه گذشته مـی سپاریم. همـه ی ما درون این بی خبری ها و کج بینی ها سهیمـیم. اما: اکنون – آری اکنون – چرا پای از ه های خونِ مظلومان آن کشتار دلخراش بِدَر نمـی برید؟ و چرا رسماً آن را محکوم نمـی کنید؟

خشتِ پنجم: چرا که تا کنون هیچگاه درون کنار آنانی کـه هست و نیست شان بـه تیغ جمـهوری اسلامـی جارو شده – حتی بقصد دلجویی – دیده نشده اید؟ درون کنار مادری کـه تنـها فرزند چهارده ساله ی روزنامـه فروشش را بـه ی دیوار سپردند؟ و در کنارهمسر و فرزندِ آن کارگری کـه بخاطر گفتن: حقوق ماهیـانـه ی من چه شد، شلاقش زدند؟ چرا شـهروندانی چون بهاییـان و دیگرانی چون آنان، درون کانون معاشرت های فکری و سیـاسیِ شما جا ندارند؟

خشتِ ششم: خوف شما از آقای و سردارانش، درون نسبتِ با کدامـین “امـید بـه آینده” استمرار یـافته؟ دراین سالهای مخوف، شما مرتب بفکر این بوده اید کـه جای پایی به منظور بقای خود پیدا کنید. پرسش این کـه تا کِی مـی خواهید درسایـه ی این ترسِ مستمر، هوادارانِ خود را بـه صحنـه آورید؟ آیـا مـی شود روزی را تجسم کرد کـه شما نترسید، و در کنار مردم بـه تنگ آمده، اعتراضکی ید و مثلاً بخروشید و عمامـه بر زمـین بکوبید و گریبان چاک زنید؟

خشتِ هفتم: فضاحتِ قمارهسته ای و مـیلیـاردها پول دود شده ی مردم، آیـا ارزش این را نداشت کـه سران اصلاح طلب، نوشته ای نرم و مشفقانـه و بی ضرر بـه رهبر و به مجامع بین المللی بنویسند و به صد کرشمـه و ناز، مخالفت خود را با ساخت بمب هسته ای و پولها و آبروهای رفته ی مردم ایران ابراز کنند؟

خشت هشتم: ازدستگاه قضای رهبری و از نمایندگان همـیشـه ترسیده ی همـه دوره های مجلس و حتی از اسید پاشی بـه صورت بانوان چیزی نمـی پرسیم. اما بـه ما بگویید: آیـا این ریخت ناجوری کـه از کشور بجا مانده، و این ریختِ هولناکی کـه از جمـهوری اسلامـی بـه جهان مخابره مـی شود، که تا چند سالِ دیگر درون تأیید شمایـان است؟ اگر عمرِ این ریخت و این هیولاگونگی ادامـه یـابد، شما آیـا همچنان طرفدار جمـهوری اسلامـی باقی خواهید ماند؟ روشن تر بپرسیم: بیت رهبری و سپاه، چه دیگر اگر ند، درون شما جوششی و همتی و اعتراضکی بر مـی جنبد؟ مثلاً آیـا زبانمان لال، دست بـه ناموس تان ببرند؟ مگر ناموسِ مردم، ناموس شمایـان نیست؟ کم آیـا هیولاهای سپاه و اطلاعات دست بـه ناموس مردم اند؟

خشت نـهم: شما با سکوتِ مستمرتان، دست شخصِ رهبر و سردارانش را درون ویرانگری های داخلی و خارجی واگشوده اید. چرا که تا کنون بـه حضور نظامـی و تسلیحاتی و پولی جمـهوری اسلامـی درون کشتار مردمان سوریـه و شخم زدنِ شـهرها و روستاهای سوریـه اعتراض نکرده اید؟ بـه ما مـی فرمایید فردا اگر مردمان تکه تکه شده ی سوریـه، درون مجامع بین المللی، ایران را بـه پرداخت غرامتی هنگفت و مادام العمر محکوم کنند، این غرامت هنگفت و مادام العمر، چرا حتما از جیبِ مردمِ بی نوای ایران و نسل های بدنیـا نیـامده اش بیرون کشیده شود؟ مردمـی کـه هیچ نقشی درون شیعه گستری های بیت رهبری و آیت الله ها و سپاه نداشته اند، بل نیز از این سیـاستِ زشت، متنفر بوده اند!؟

خشت دهم: مـی شود بگردید و بگردید و تنـها و تنـها یک مورد – و نـه بیش – بله یک مورد از درستی ها و شایستگی های جمـهوری اسلامـی را به منظور ما شماره کنید؟ یک مورد. و نـه بیش. مـی شود؟ اگر شما این یک مورد را به منظور ما وابگویید، ما آنقدر بـه همان یک مورد خیره خواهیم ماند که تا مگر درون آن، هموزنی به منظور همـه ی فاجعه ها و زشتکاری ها و فریب ها و دروغ ها و بی خردی های جمـهوری اسلامـی پیدا کنیم و بخود بقبولانیم که: ای بسا این همـه خسارت و هستی روبی های نظام به منظور این بوده کـه همـین یک مورد برآورده شود! این یک مورد را به منظور ما بر مـی شمرید؟

خشتِ یـازدهم: اگر اعتراض های مردم بـه کارنامـه ی مردودِ جمـهوری اسلامـی بـه سقوطش انجامد، شما آیـا مردم معترض را برانداز خواهید نامـید؟ اگر بله، بعد این جمعیتِ برانداز، برنامـه ها دارد به منظور گام های پیش رو. کـه با فرو شدن بـه اعتصاب های چند بچند و سراسری، و با پشت بـه صندوق های رأی، و با نـه گفتن بـه همـه ی اطوار روحانیـان و آیت الله و شخصیت ها و مناسبت های جمـهوری اسلامـی، و با حضورِ بی خشونتِ مـیلیونی درون خیـابان ها، و با بهره مندی از ظرفیت های مجامع حقوق بشری جهانی، از جمـهوری اسلامـی عبور کند. شما اصلاح طلبان درون مواجهه با این خواستِ بزرگ، آیـا درون “کنارِ” این مردم خواهید ایستاد یـا درون “مقابل” شان؟

پسا پرسش:
بر این پایـه، جمعیتی از مردم ایران، اراده بر این بسته اند کـه بی هیچ خشونتی، و با نافرمانی های مدنی و پذیرشِ هر خسارت و آسیب، از جمـهوری اسلامـی عبور کنند. و ساختمانی بسازند کـه ملاتِ آجرهایش از خردمندی و آزادی و مدارا و همدلی و همزیستی ست . شما سرانِ اصلاح طلب اما، پیوسته مردم را بـه سمت صندوق های رأی و به سمتِ بقای جمـهوری اسلامـی متمایل کرده اید. مطرح شدنِ این یـازده پرسش، ای بسا بتواند تکلیفِ هواداران شما را درون ترسیمِ آینده ی کشورمان آشکار سازد. آیـا اصلاح طلبان اهل پاسخگویی هستند؟ هستند آیـا؟ اگر نیستند کـه هیچ، اما اگر هستند، یکی شان بـه نمایندگی از همـه، پاسخگوی این یـازده پرسشِ ما باشد. باشد؟

امضاء کنندگان:
– دکتر مصطفی بادکوبه ای ( مولانا پژوه و شاعر – تهران)
– گیتی پور فاضل ( وکیل – نویسنده و منتقد – وکیل خانواده ستار بهشتی – تهران)
– محمد کریم بیگی و شـهناز اکملی ( پدر و مادر مصطفی کریم بیگی کـه در عاشورای سال 88 بـه ضرب تیر مستقیم مآموران از پای درون آمد – تهران)
– گوهرعشقی – مادر ستار بهشتی ( کارگر وبلاگ نویسی کـه در زندان بدست مأموران کشته شد – تهران – رباط کریم)
– دکتر محمد ملکی (نخستین رییس دانشگاه تهران و فعال مدنی – تهران)
– محمد نوری زاد ( نویسنده و کارگردان و فعال مدنی – تهران)
– مجتبی واحدی ( روزنامـه نگار – آمریکا)

فایل صوتی همـین نوشته:

[embedded content]




[هشت ایرانی و یـازده پرسش از اصلاح طلبان + فایل صوتیِ این ... دانلود سایتهای تلگرامی اصلاحطلبان]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 20 Jul 2018 06:58:00 +0000